Історія та уроки Голокосту
12-14 травня в Києві пройшов 6-ий конкурс учнівських робіт “Історія і уроки Голокосту”, організований Українським Центром вивчення історії Голокосту, та Євроазійським єврейським конгресом. В урочистому відкритті конкурсу взяли участь Йосиф Зісельс (голова ВААД України), Борис Забарко (голова Всеукраїнської асоціації колишніх в’язнів концтаборів та гетто), Анатолій Подольський (Український центр вивчення історії Голокосту).
Опісля відкриття, почався захист робіт, який розглядало поважне журі, з відомих науковців та педагогів – Н.Єрьоменко, С.Кандеєва (вчитель-методис ЄАЄК), Ж. Ковба (доцент Києво-Могилянської Академії), І.Медвинського, Ю.Смілянської (науковий співробітник Центру вивчення історії Голокосту), Т.Чайки (кандидат філософських наук, Києво-Могилянська академія), А.Фредекінда, М.Тяглого.
Особливо необхідно відмітити участь у журі, московського гостя І.Альтмана (співголову Російського фонду “Холокост”), який запропонував чудову лекцію “Джерела з історії Голокосту. Питання методики роботи”, і який підняв рівень обговорення на доволі високий щабель. Треба зазначити, що шкільні роботи, представлені до конкурсу, на цей раз були більш сучасно оформлені (із використанням комп’ютерів, різноманітних художніх творів), і деякі з робіт насправді відрізнялися новим широким підходом, та намаганням осмислити історію Голокосту. Особисто авторові цих строк дуже сподобився коротенький фільм Володимира Гаркавого (м.Київ), де цілком сучасними засобами, без жодних коментарів було подано історію Освєнциму. Нажаль мушу зазначити – скоріш за все, фільм не знайде в сучасному середовищі викладачів та лекторів з історії Голокосту, якоїсь підтримки. Цим людям досі подобається патетика, цифрові перелічення, конформістські побудови зразка “жахлива єврейська трагедія”, або “народ-мученик”, або нескінчені графоманські потоки римованого віршування, частіш за все російською мовою, і стилістикою кінця позаминулого століття.
На цьому конкурсі захист дослідних робіт відбувався одночасно в двох групах. Такий підхід сприяв більш ґрунтовному обговоренню робіт, відбувалася відкрита дискусія серед учасників конкурсу, журі мало можливість більш досконало ознайомитись з роботами, а учні отримали достатній час для висловлення своїх думок. Серед питань, що виникали під час конкурсу були проблеми пов’язані з термінологією, колаборацією, опором євреїв під час Голокосту, дискусія щодо ставлення до євреїв з боку комуністичного та гітлерівського режимів тощо.
В той же час, журі зуміло знайти компроміси і одноголосно нагородити першою премією Олександра Бодня (Ужгород) у другій групі. Тут на друге місце вийшла – Токарчук Ольга (Луцьк), а на третє – Литвиненко Анна (Кривий Ріг). У першій групі перемогла Шевченко Людмила (Кривий Ріг), на другому місці – Прийма Микола (Суми), а на третьому – Грицишин Євген (Дубни).
Тих кого відзначено на конкурсі мають можливість побувати в єврейському таборі “Шорашим”, а також у таборі толерантності, що його організовує Форум національних громад України. Крім того, побувати на міжнародній зустрічі в Бресті, що її кожного року організовує Російський фонд “Холокост”. С лава Богу, ми маємо можливість привітати із цим призом – Крячкову Маргариту!
Крім захисту робіт і лекції І.Альтмана, школярі взяли участь в тренінгу Ю.Смілянської “Проблеми формування та подолання стереотипів”, а також в цікавій доповіді М.Тяглого “Доля євреїв та ромів під час Другої світової війни”.
Було також проведено презентацію роботи вчительки з Кривого Рогу Вікторії Трухачової, яка показала фільм, присвячений подіям Голокосту загалом і в Кривому Розі зокрема.
Наприкінці конкурсу було проведено “пресову” конференцію з членами журі, де виникла жвава дискусія, стосовно гострих питань антисемітизму, проблеми праведників народів світу, та проблем опору тоталітаризмові та геноцидам.
Сподіваюсь, що наступні конкурси, додадуть до викладання та вивчення цієї важкої історії нові й цікаві сторінки.
Науковий співробітник Українського Центру вивчення історії Голокосту
Артур Фредекінд
Останні Новини
-
Міжнародна конференція «Європейський науковий дискурс Голокосту: сучасні виміри та перспективи досліджень»
12 листопада 2024 року в Інституті всесвітньої історії НАН України було проведено міжнародну наукову конференцію на тему «Європейський науковий дискурс Голокосту: сучасні виміри та перспективи досліджень» На конференції обговорювалися актуальні проблеми вивчення Голокосту в Україні та світі, теоретичні засади сучасного наукового дискурсу з проблематики Голокосту.
[Докладніше] -
Положення про ХХV Всеукраїнський конкурс учнівських робіт «Історія і уроки Голокосту» ім. І.Б. Медвинського (2024 – 2025 навчальний рік)
Український центр вивчення історії Голокосту за підтримки партнерів повідомляє про проведення у 2024-2025 навчальному році серед учнів середніх загальноосвітніх закладів України щорічного конкурсу дослідницьких і творчих робіт «Історія і уроки Голокосту» ім.І.Б.Медвинського
[Докладніше] -
Відкрита лекція в Житомирському державному університеті ім. І.Франка
29 листопада 2024 року для студентів та викладачів історичного факультету Житомирського державного університету ім. Івана Франка, в рамках університетської програми «Запрошені професори» керівник УЦВІГ Анатолій Подольський виступив з лекцією на тему: «Виклики у вивченні історії Голокосту під час російської війни проти України».
[Докладніше] -
Виставка “(Не)Дитячі історії” на Чернігівщині
Протягом кількох тижнів листопада над «(Не)Дитячими історіями» працювали наші колеги Козелецького ліцею №3, Чернігівської області. Попри складні умови для роботи, шестеро гідів – учні та учениця 8, 9 й 10 класів – та їхній вчитель п. Ігор Карась змогли ознайомити з матеріалами виставки більше 300 осіб, учнів 6-11 класів та вчителів місцевих шкіл.
[Докладніше] -
„Громадяни України нині під такою ж загрозою, як євреї за Третього Райху”
На сайті „Локальна історія” опубліковано розлоге інтерв’ю з керівником Українського центру вивчення історії Голокосту Анатолієм Подольським під назвою „Громадяни України нині під такою ж загрозою, як євреї за Третього Райху”. Платформа „Локальна історія” – це відомий в Україні та за її межами онлайн-архів усноісторичних та візуальних джерел, покликаний зберігати історичну спадщину.
[Докладніше]