Титаренко, Дмитро. Культурні процеси в Україні у роки нацистської окупації (зона військової адміністрації). – Львів-Донецьк, 2014. – 442 с.
У монографії на широкій документальній базі з вітчизняних та зарубіжних архівів охарактеризовано сутність та особливості культурних процесів в період нацистської окупації на території тих областей України, що входили до зони військової адміністрації. Визначено специфіку реалізації культурної політики, вплив на неї різних політичних акторів, розглянуто основні інституційні та позаінстуційні прояви культурного життя місцевого населення. За радянських часів публічна культура пам’яті та історіографія були сфокусовані на злочинах нацистів, підпільній та партизанській боротьбі, економічній експлуатації окупованих теренів. Така ситуація зумовлювала однобічність аналізу складних тогочасних процесів. Периферійними проблемами та табуйованими темами були стратегії виживання людей або знищення культурних цінностей ще напередодні окупації, тощо. Лише з 90-х рр. ХХ ст. у зв’язку з деідеологізацією історичної науки у дослідників з’явилася можливість висунути нові концептуальні положення, пов’язані передусім із формуванням антропоцентричного підходу, що поставив на порядок денний життя, побут, емоції пересічної людини, а також із намаганням пояснити вчинки всіх політичних акторів, що діяли на арені окупованої України.
Як зазначає автор, параметри культурного життя (з огляду як на його довоєнний стан, так і на колонізаторську сутність окупаційного режиму) не відповідали духовним запитам місцевого населення. Втім, культурні процеси на окупованій території можна вважати певним соціокультурним феноменом. Якою мірою прояви культурного життя під час окупації були обумовлені активною громадянською позицією місцевої інтелігенції, а якою прагненням військових відволікти населення від проблем жорстокої повсякденності? В яких формах відбувалася адаптація пересічної людини до принципово нових та надзвичайно складних умов життя? Якою мірою діяльність культурних установ відповідала інтересам місцевого населення, а якою – створювала сприятливі умови для відпочинку військовослужбовців Вермахту? Чим були зумовлені спроби відкриття ряду навчальних закладів? Чи вдалося членам ОУН шляхом своєї культурно-просвітньої діяльності створити базу для сприйняття ідеологем націоналізму? Такі питання обговорюються у книзі. Водночас автор наголошує, що сьогодні «питання культурного життя населення України мають і чимале суспільно-політичне значення, оскільки вони пов’язані також з поведінковими моделями людини за доби тоталітаризму, чинниками лояльності до влади, межами конформності, можливостями духовного опору та морально-ціннісними пріоритетами».
Оголошення
Дивитися всіОстанні Новини
-
Співпраця МОН, УЦВІГу і Меморіалу Шоа
26 червня 2025 року у Міністерстві освіти і науки України відбулась зустріч представників директорату шкільної освіти з представниками Українського центру вивчення історії Голокосту і Меморіалу Шоа (Париж)
[Докладніше] -
«Історія як зброя: радянське минуле, російські наративи та війна проти України» Публічна дискусія
14 червня 2025 року у Музеї війни відбулась публічна дискусія, присвячена питанням історичної пам’яті та використанню росією історії як інструменту агресивної війни проти України.
[Докладніше] -
Онлайн курс "Як говорити про Голокост зі школярами"
10 червня 2025 року відбувся старт онлайн курсу "Як говорити про Голокост зі школярами". Цей курс було розроблено співробітниками Українського центру вивчення історії Голокосту та реалізовано у співпраці з провідними експертами з теми та освітньою онлайн платформою Відкритий Університет Майдану. Курс створено за сприяння Конференції з матеріальних вимог євреїв до Німеччини та за підтримки Федерального міністерства фінансів Німеччини.
[Докладніше] -
Дискусійна платформа «Наша Перемога: Україна у Другій світовій війні»
У Музеї війни відбулося засідання Дискусійної платформи «Наша Перемога: Україна у Другій світовій війні» та презентація науково-популярного видання «Україна у Другій світовій. Календар війни» в межах музейної кампанії «Наша Перемога» до 80-ї річниці завершення Другої світової війни в Європі та перемоги над нацизмом.
[Докладніше] -
Лекція для українських дипломатів у МЗС України Проєкт «Дипломатія пам’яті»
21 травня 2025 року відбулась перша лекція для українських дипломатів, в рамках нового освітнього проєкту «Дипломатія пам’яті», започаткованого з ініціативи Міністерства закордонних справ України. Захід пройшов у партнерстві з Національним історико-меморіальним заповідником «Бабин Яр»
[Докладніше]