Історія та уроки Голокосту
12-14 травня в Києві пройшов 6-ий конкурс учнівських робіт “Історія і уроки Голокосту”, організований Українським Центром вивчення історії Голокосту, та Євроазійським єврейським конгресом. В урочистому відкритті конкурсу взяли участь Йосиф Зісельс (голова ВААД України), Борис Забарко (голова Всеукраїнської асоціації колишніх в’язнів концтаборів та гетто), Анатолій Подольський (Український центр вивчення історії Голокосту).
Опісля відкриття, почався захист робіт, який розглядало поважне журі, з відомих науковців та педагогів – Н.Єрьоменко, С.Кандеєва (вчитель-методис ЄАЄК), Ж. Ковба (доцент Києво-Могилянської Академії), І.Медвинського, Ю.Смілянської (науковий співробітник Центру вивчення історії Голокосту), Т.Чайки (кандидат філософських наук, Києво-Могилянська академія), А.Фредекінда, М.Тяглого.
Особливо необхідно відмітити участь у журі, московського гостя І.Альтмана (співголову Російського фонду “Холокост”), який запропонував чудову лекцію “Джерела з історії Голокосту. Питання методики роботи”, і який підняв рівень обговорення на доволі високий щабель. Треба зазначити, що шкільні роботи, представлені до конкурсу, на цей раз були більш сучасно оформлені (із використанням комп’ютерів, різноманітних художніх творів), і деякі з робіт насправді відрізнялися новим широким підходом, та намаганням осмислити історію Голокосту. Особисто авторові цих строк дуже сподобився коротенький фільм Володимира Гаркавого (м.Київ), де цілком сучасними засобами, без жодних коментарів було подано історію Освєнциму. Нажаль мушу зазначити – скоріш за все, фільм не знайде в сучасному середовищі викладачів та лекторів з історії Голокосту, якоїсь підтримки. Цим людям досі подобається патетика, цифрові перелічення, конформістські побудови зразка “жахлива єврейська трагедія”, або “народ-мученик”, або нескінчені графоманські потоки римованого віршування, частіш за все російською мовою, і стилістикою кінця позаминулого століття.
На цьому конкурсі захист дослідних робіт відбувався одночасно в двох групах. Такий підхід сприяв більш ґрунтовному обговоренню робіт, відбувалася відкрита дискусія серед учасників конкурсу, журі мало можливість більш досконало ознайомитись з роботами, а учні отримали достатній час для висловлення своїх думок. Серед питань, що виникали під час конкурсу були проблеми пов’язані з термінологією, колаборацією, опором євреїв під час Голокосту, дискусія щодо ставлення до євреїв з боку комуністичного та гітлерівського режимів тощо.
В той же час, журі зуміло знайти компроміси і одноголосно нагородити першою премією Олександра Бодня (Ужгород) у другій групі. Тут на друге місце вийшла – Токарчук Ольга (Луцьк), а на третє – Литвиненко Анна (Кривий Ріг). У першій групі перемогла Шевченко Людмила (Кривий Ріг), на другому місці – Прийма Микола (Суми), а на третьому – Грицишин Євген (Дубни).
Тих кого відзначено на конкурсі мають можливість побувати в єврейському таборі “Шорашим”, а також у таборі толерантності, що його організовує Форум національних громад України. Крім того, побувати на міжнародній зустрічі в Бресті, що її кожного року організовує Російський фонд “Холокост”. С лава Богу, ми маємо можливість привітати із цим призом – Крячкову Маргариту!
Крім захисту робіт і лекції І.Альтмана, школярі взяли участь в тренінгу Ю.Смілянської “Проблеми формування та подолання стереотипів”, а також в цікавій доповіді М.Тяглого “Доля євреїв та ромів під час Другої світової війни”.
Було також проведено презентацію роботи вчительки з Кривого Рогу Вікторії Трухачової, яка показала фільм, присвячений подіям Голокосту загалом і в Кривому Розі зокрема.
Наприкінці конкурсу було проведено “пресову” конференцію з членами журі, де виникла жвава дискусія, стосовно гострих питань антисемітизму, проблеми праведників народів світу, та проблем опору тоталітаризмові та геноцидам.
Сподіваюсь, що наступні конкурси, додадуть до викладання та вивчення цієї важкої історії нові й цікаві сторінки.
Науковий співробітник Українського Центру вивчення історії Голокосту
Артур Фредекінд
Останні Новини
-
«День пам'яті Міли Сандберг» у Заліщиках
У Заліщицькій гімназії, що на Тернопільщині провели «День пам'яті Міли Сандберг на її малій батьківщині» - символічну меморіальну подію, пов'язану із осмисленням історичної пам'яті.
Міла Сандберг – Меснер (22. 11. 1923 – 3.11. 2023) дівчина з єврейської родини із Заліщиків. Дев’ятнадцятирічною вона врятувалася у вирі трагічних подій Голокосту. Згодом, вже в заокеанській еміграції - письменниця, авторка книжки спогадів “Light through the darkness”. За її ініціативою у 2011 році в Заліщиках облаштовано місце пам’яті про єврейську спільноту, що зникла в роки нацистської окупації.
[Докладніше] -
Міжнародна конференція «Спотворення та вивчення історії Голокосту: Поточні та нові виклики. Національні заходи»
28-29 жовтня 2024 року у Бухаресті (Румунія) відбулась Міжнародна конференція на тему «Спотворення та вивчення історії Голокосту: поточні та нові виклики. Національні заходи». Організатором конференції виступило Міністерство закордонних справ Румунії за підтримки Діючого голови ОБСЄ та Міжнародного альянсу пам'яті жертв Голокосту (IHRA), у консультації з Бюро з демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ (БДІПЛ)
[Докладніше] -
Бюлетень "Уроки Голокосту" № 3 (79), липень-вересень, 2024 р
Шановні колеги! Вийшло друком чергове число інформаційно-педагогічного бюлетеню Українського центру вивчення історії Голокосту "Уроки Голокосту", № 3 (79), липень–вересень, 2024 р.
[Докладніше] -
Минуле допомагає розуміти сьогодення. В УКУ відкрили Центр сучасної історії ім. Миколи Гаєвого
17 жовтня 2024 р. у Львові відбулося урочисте відкриття Центру сучасної історії ім. Миколи Гаєвого, який спільно заснували Український католицький університет та Мюнхенський університет Людвіга-Максиміліана.
[Докладніше] -
Виставковий проєкт «На сторожі Святої Софії»
З 18 вересня 2024 року Музей історії міста Києва запрошує відвідати масштабний мультимедійний виставковий проєкт «На сторожі Святої Софії». Ця унікальна експозиція демонструє сучасну російсько-українську війну як внаслідок багатовікового протистояння двох цивілізацій із їхніми абсолютно протилежними цінностями.
[Докладніше]